Aug 14, 2011

This is soooo cool :)

Assalamualaikum,Salam Ramadhan Kareem!

Terlebih dahulu ingin sy lanjutkan nd panjangkan kesyukuran yg tidak terhingga kehadrat ILAHI kerana dgn rahmat nd limpah kurnianya,dapat lagi pulang ke Malaysia utk menyambut Ramadhan & Aidilfitri di sini.
cehh cehh bajet dah 4-5 tahun je kan duduk oversea.
Chill -_-" !

Related to the tittle of this entry,apa yg cool sgt nye is the TARAWIKH in Gami' Ibrahim,Alexandria :)
Memang terbaik nd mengterharu-kan bila tengok video ni.
Nd in real situation pun,this was it!
Seriously,I missed those days praying here in Gami' Ibrahim because my first Tarawikh in Egypt begins here.


Since the first day,many experience that I have been went through here.
Contohnya : Cari port best dgn Jeejah yg ade tikar then hamparkan sejadah so that suasana lebih kondusif nd comfort,hehe!
Ade anjing putih yg sgt besar lalu-lalang dekat depan orang nd berjalan-jalan atas sejadah yelah ni kan tempat awam so any creatures bebas utk beraktiviti.
Then bila nak balik naik tram tu mmg banyak sgt orang especially bila perempuan kan of course nak naik couch WANITA,haaa part ni mmg zahma nd crowded tp apa boleh buat,sabaar jelaa ;)
Nd banyak lagi,tp tak terdescribe dah within this moments~

So,that's all from now.Wasalam!

Aug 10, 2011

First Year is Ended ;)

Salam dengan rasminya..
I just ended my first year Medical Students in Alexandria University!

See next SEM :)




Wasalam.
Clueless ;)

Jul 21, 2011

It's Begin with OSCE~

Bismillahirahmanirahim!
Assalamualaikum :)


btw,Alhamdulillah.Today at 1.00 p.m, I just ended my Clinical Exam aka OSCE.
InsyaALLAH, I have done my best. Nd I thought this will be a nice begining for the rest of upcoming examinations.
It was okay.
I was trying very hard to eliminate all the clumsiness nd nervousness.
InsyaALLAH again,the result was satisfied me,myself.

Nd it's a reminder. If we done any mistakes,do take it as a lesson so that it will not happen twice.
Like what George Santayana has been stated that : "Those who cannot remember the past are condemn to repeat it "
So let us improve our self from now on ;)

May ALLAH be with US,in any situations we are,no matter it's easy,difficult or moderate.
DO PRAY FOR ALL OF US,Syukran!


(SECTION 9 2010/2011)

Jul 18, 2011

Photograpy Session 2010/2011

Assalamualaikum,Dear Readers!

Hari ini panas.
Tapi ini satu ujian,bukankan?
So letakkan iman anda di tahap yg tertinggi supaya kita dapat menjalani hari-hari kemudian,insyaALLAH.
btw,ni just brief idea about today's photography session yg telah dijalankan pada hari ini.
CHECK IT OUT!


Study-mates!



Study-mates agaiiiin i miss you guys wlaupun tgh berstudy group ni haa -_-'
Lasstly,ragam tunggu laaama~

Okay,khalas.Jom study group.Doakan sy nd rakan-rakan berjaya dgn cemerlang dunia &akhirat!
Zassss,wasalam!

Jul 17, 2011

Blood Group A with Rhesus Factor +ve!



Assalamualaikum I bid to all readers!

How r you,semoga sentiasa dalam lindungan ALLAH hendaknya.

Masa sgt mencemburui kita semua lately tapi nak take time buat satu entry HAHA.
Hari ini,the 2nd last section before we end our First Year.
Yang best sebab buat BLOOD GROUPING.
Ahaaa terharunya sebab tak pernah taw pun blood group apa previously but end up bila amik Medic boleh buat experiment atas diri sendiri. Kalau buat condemn pun diri sendiri yg merana. So harus meticulous nd berhati-hati.



Alright,mula mula kita prick the tip of finger by using a lancet. But before that clean the fingertip by using an alcohol swab.
(It's either boleh buat sendiri/mintak tolong kawan prick kan,tapi jgn bertindak kejam membalas dendam)
Then,letak a drop of blood on slide.Buat 3 different drop.
Next,yang from left letak Anti-A.
Middle,Anti-B.
From right,Rhesus Factor.
Mix by using lancet then wait for one minute.
Lepas tu tengok mana yang agglutinate.

So,based on the diagram,yang first tu agglutinate - means blood group A.
Nd yg Rhesus Factor tu pun agglutinate - means Rh +ve!

Conclusion : A+!
Yeah,I'm satisfied sbb persoalan telah pun terungkai jawapannya.

Macam buat procedure for experiment tapi bagus jugak sbb blog ni boleh menjadi medium utk revision for practical.
Jadi,itu jelah yg patut dikongsi bersama so Selamat Mencuba Ehhe ;)

Jul 9, 2011

O&G Clinical Round nd Human Rights.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah,today we just ended our Human Rights Examinations,which the the ending of this will be the beginning of Final Exams as a whole.
The questions overall quite okay,pasal patient's right pun quite vast.
Nd about facts pulak,it's either two only,which means :
1) Baca atau tak baca.
2) Ingat atau tak ingat.
but then,bila dah baca nd we had put our full effort,then yg lain terserah,tawakkal kepada ALLAH!

Self-Reflection sikit :
" Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri mengubah apa apa pada diri mereka "
( QS 13 : 11 )


Nota Human Rights segar dalam ingatan nd tak pernah lekang dari tangan Nadia ;)

Wajihah selaku insan pertama yg introduce this place.Syukran!


Next,this was the lame story,tapi masih segar dalam ingatan nd insyaALLAH forever I will no forget about this,which pergi tengok delivery baby,
1) Cesarean
2) Normal delivery

AMAZING,seriously!

Lesson : You will deeply understand the sacrification of our biological mother,so I am very grateful to ALLAH for sent me to this world,nd UMMI as messenger to deliver me. Nd now, I am me,still myself!

Okay actually,bukan sy yg 4th yg pegi buat Clinical Round,tp alang-alang Kak Sarah ( Kakak SC ) yg dah nak habis posting in O&G Department last week,so malam tu we went there.
kerja jadi mudah,easy nd not difficult sbb bila Medical Students,just bawak sehelai labcoat,the you are free to enter any door that you like to. Eg : NICU,Delivery Room,Cesarean Section Room nd so on.
The best part ever,sebab setelah berdoa,kitorang dapat banyak cases on that night. Placenta previa nd so on.Which yang ade dalam syllabus for 4th year. Tu yang Kak Sarah excited!
Nd feel free to express your inquiry kerana gynecologists,neonatalogists here in Egypt very kind-hearted nd they was willingly answering your questions tanpa ade sedikit pun perasaan annoying ( I thought so ).
Yeah,this is the true story,even masa tengah buat cesarean section pun,the doctors are free to tell us what are reasons and complication of doing so.


Those babies was so cuteeee!

Sorang menangis,sorang tidur.

This baby is hungry. So feed him/her!

Btw,this are the rough idea about the Egypt's Hospitals. Tak tahu semua or this one je,tapi basically when the babies were delivered,diorang tak azankan nd tak mandikan. Sounds pathetic,nd kalau tengok pun cam kesian jugak. Tapi nak buat macam mana this was their culture kut so tak boleh nak buat apa. Hanya memerhati nd compare jelaa dengan negara sendiri. Tapi pepahal pun,we still hoping for the best for sevice for our country,nak nak bila bayi yang dilahirkan merupakan ASET kepada sesebuah negara bukan? So,kita harus berikan yg terbaik buat mereka,dengan harapan mereka juga akan menghasilkan sesuatu yg terbaik utk masa depan. They are FUTURE GENERATIONS :)

A big BUT here,kita tak boleh nak salahkan ayah/ family kepada anak yg dilahirkan, kerana yg dibenarkan utk masuk ke dalam Delivery Ward/Room or Cesarean Room tu hanyalah the MOTHER nd anak yg bakal dilahirkan sahaja. In other words, suami as support system pun not allowed to enter those rooms sebab here in Egypt chaos kerap berlaku nak-nak in emergency cases like this.
So,we Malaysian just continue to keep maintaining our sopan santun, BUDI BAHASA BUDAYA KITA~

So,itu jelaah kut yang sy try to convey but klau type dekat BLOGSPOT ni je,sy sendiri kerap tersasar daripada apa-apa yg sy cuba ingin sampaikan. Nd sometimes,the feeling of expressing your words verbally nd writingly are so much difference.
Lebih kuranglaaa.

Okay,it ends here. JOMM buat assignment,btw ni pun online dekat rumah sahbiti minni kerana internet dekat rumah sendiri was soo bad jangan berangan nak online Facebook,nak bukak Blogspot apatah lagi nak bukak You Tube!
So Happy Study semua :)

Jul 6, 2011

Take a break,


Santapan rohani.

"Hanya dengan mengingati ALLAH,hati akan menjadi tenang"

When you are tired of study,remember that this might be one of your greatest deed that will be counted during the day of judgement.

Imagine that ALLAH is watching you and He knows how tired you are,but because of His deeds,you keep going :)

Words of Wisdom di malam hari.
Tisbah il-khair,assalamualaikum!

Jun 19, 2011

Thankyou

Assalamualaikum ;)

Thankyou,Syukran,Arigato,Terima kasih!
Waji,Shimi,Nadia,Yana.
(study groupmate)

This is our life now,exams!
Pronator quadratus,flexor pollicis longus,brachioradialis nd so on.

Housemates nd semua yg membantu in study group.
Family yg memeberi sokongan moral dari jauh tidak terkecuali.
Pertolongaaaan anda semua sgt besar nd sooo terharu.

PRACTICAL EXAM just ended nd I was like,emmmm have to put more nd moreee effort for MCQ.InsyaALLAH.

Let's us strive,success :)
Start over agaaain.
ALLAH,please help us!


*btw,HAPPY FATHER's DAY,abah! May ALLAH shower you with His blessings nd thankyou!

Jun 12, 2011

Assalamualaikum,salam ukhuwah!

It has been so soo nd sooooo long time I didn't posted my piece of mind.Clueless nd I'm totally stucked.

The reason : I was too busy to coop with those hard time of moving to another house in El-Boha Street. Panjang ceritaa al-kisah pindah-pindah rumah ni lah kan.

Nd now just a week left for my upcoming exam,which will be held on 19/6 nd 23/6. Now,seriously kita boleh nmpak hardwork setiap orang nd memang terbaiklahh semua orang kan.Apa taknya,no pain no gain.

InsyaALLAH,may ALLAH guide us every single way nd every single day.

WHAT'S ON MY MIND ?

(Rumah Waji,port study group kami almost every night Thankyouu so much!)

Through this tough time, I do really thanks to my groupmate : Waji,Nadia,Yana nd Shimi yg lately selalu join our study group.
Korang,be strong keep ur spirit up nd continue study!
InsyaALLAH,setiap usaha kita akan diberkati nd dikurniakan rahmat daripada ALLAH nd kejayaan milik kita semua AMIN :)

Btw,everyone do make a prayer for each one of us,nd may ALLAH ease our task :)
Nd I'm sorry for any mistakes,wrongdoings nd kekhilafan towards anyone sesiapa sahaja semoga ALLAH memberikan ketenangan jiwa buat kita semua.


Jomm tengok ni, anything happen,La Tahzan sesungguhnya ALLAH bersama kita ;)