Assalamualaikum.
Alhamdulillah,today we just ended our Human Rights Examinations,which the the ending of this will be the beginning of Final Exams as a whole.
The questions overall quite okay,pasal patient's right pun quite vast.
Nd about facts pulak,it's either two only,which means :
1) Baca atau tak baca.
2) Ingat atau tak ingat.
but then,bila dah baca nd we had put our full effort,then yg lain terserah,tawakkal kepada ALLAH!
Self-Reflection sikit :
" Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri mengubah apa apa pada diri mereka "
( QS 13 : 11 )
Next,this was the lame story,tapi masih segar dalam ingatan nd insyaALLAH forever I will no forget about this,which pergi tengok delivery baby,
1) Cesarean
2) Normal delivery
AMAZING,seriously!
Lesson : You will deeply understand the sacrification of our biological mother,so I am very grateful to ALLAH for sent me to this world,nd UMMI as messenger to deliver me. Nd now, I am me,still myself!
Okay actually,bukan sy yg 4th yg pegi buat Clinical Round,tp alang-alang Kak Sarah ( Kakak SC ) yg dah nak habis posting in O&G Department last week,so malam tu we went there.
kerja jadi mudah,easy nd not difficult sbb bila Medical Students,just bawak sehelai labcoat,the you are free to enter any door that you like to. Eg : NICU,Delivery Room,Cesarean Section Room nd so on.
The best part ever,sebab setelah berdoa,kitorang dapat banyak cases on that night. Placenta previa nd so on.Which yang ade dalam syllabus for 4th year. Tu yang Kak Sarah excited!
Nd feel free to express your inquiry kerana gynecologists,neonatalogists here in Egypt very kind-hearted nd they was willingly answering your questions tanpa ade sedikit pun perasaan annoying ( I thought so ).
Yeah,this is the true story,even masa tengah buat cesarean section pun,the doctors are free to tell us what are reasons and complication of doing so.

Those babies was so cuteeee!

Sorang menangis,sorang tidur.

This baby is hungry. So feed him/her!
Btw,this are the rough idea about the Egypt's Hospitals. Tak tahu semua or this one je,tapi basically when the babies were delivered,diorang tak azankan nd tak mandikan. Sounds pathetic,nd kalau tengok pun cam kesian jugak. Tapi nak buat macam mana this was their culture kut so tak boleh nak buat apa. Hanya memerhati nd compare jelaa dengan negara sendiri. Tapi pepahal pun,we still hoping for the best for sevice for our country,nak nak bila bayi yang dilahirkan merupakan ASET kepada sesebuah negara bukan? So,kita harus berikan yg terbaik buat mereka,dengan harapan mereka juga akan menghasilkan sesuatu yg terbaik utk masa depan. They are FUTURE GENERATIONS :)
A big BUT here,kita tak boleh nak salahkan ayah/ family kepada anak yg dilahirkan, kerana yg dibenarkan utk masuk ke dalam Delivery Ward/Room or Cesarean Room tu hanyalah the MOTHER nd anak yg bakal dilahirkan sahaja. In other words, suami as support system pun not allowed to enter those rooms sebab here in Egypt chaos kerap berlaku nak-nak in emergency cases like this.
So,we Malaysian just continue to keep maintaining our sopan santun, BUDI BAHASA BUDAYA KITA~
So,itu jelaah kut yang sy try to convey but klau type dekat BLOGSPOT ni je,sy sendiri kerap tersasar daripada apa-apa yg sy cuba ingin sampaikan. Nd sometimes,the feeling of expressing your words verbally nd writingly are so much difference.
Lebih kuranglaaa.
Okay,it ends here. JOMM buat assignment,btw ni pun online dekat rumah sahbiti minni kerana internet dekat rumah sendiri was soo bad jangan berangan nak online Facebook,nak bukak Blogspot apatah lagi nak bukak You Tube!
So Happy Study semua :)


1 comment:
syikin.nanti bawak aku gi stu..!
Post a Comment