Feb 28, 2011

dreams & hopes

We all have our own life to pursue, our own kind of dream to be weaving. And we all have some power to make wishes come true, as long as we keep believing.

This quote is brought to you by Louisa May Alcott!

For those who feels so down,depressed & loosing their hopes,this quote more or less might help you to feel high,inspired and not-to-loose-hopes and dreams.
come on,keep on going as we are the HIGHEST creation of ALLAH.
be calm and tough although it is pretty difficult for you.

ASSALAMUALAIKUM i bid to all of you.
hope all of us always in the pink and blessed.
my topic today is quite impotant as we as a human being,growing up days to days,and from a year to another year.
we are not getting younger,but getting older.
no worries pretty please with OLDER,
as what stated in wavin' flag by k naan :
WHEN I GET OLDER I WILL BE STRONGER THEY CALL ME FREEDOM JUST LIKE A WAVIN' FLAG.


okayy enough practise makes perfect writing sample speech for SPM essay,now saya cerita pasal AIM for the next module.2nd sem.

MODULE 4
MODULE 5
MODULE 6
MODULE 7

yeah of course,life gets tougher,not simpler.
jadi apa harus saya dan anda buat?
kita sama-sama cernakan dan lumatkan segala ilmu yg bakal mendatang so that ilmu sentiasa di dada not only for a while but remains forever sampai jadi DR insyaALLAH.

"ILMU TANPA AMAL BAGAI POKOK YANG TAK BERBUAH"



saya sedar and sangat realise bahawasanya kata-kata hikmat ni sering saya sendiri ungkapkan,tapi tak dalam semua kondisi kita applikasikan ilmu yang kita dah belajar bukan?
tepuk dada,tanya selera tapi kalau tanya selera memang tak pernah takde selera so tepuk dada tanyalah iman.
dalam proses pembelajaran & pencarian ilmu,tak dapat dinafikan ilmu yang datang memang banyak malahan bertubi-tubi so tak semua kita boleh capai & simpan dalam ingatan secepat dan sepantas kilat.tapi pengulangan,constant repetition yang membuatkan satu-satu knowledge yg kita dapat lebih berkekalan.
i will try.i will try.i will try.
ALLAH,please give me strength oh i'm hoping.

bak kata PROF FAUZIAH masa premedic dekat UPM last time :
CONSTANT REPETITION OF ANATOMICAL TERMS & STRUCTURE WILL MAKE IT EASIER TO REMEMBER.
macam nilah lebih kurang bait-bait ayat HAHA ingat-ingat tak lupa.

so apa plan nak dreams & hopes come true?
1) study SMART man!
2) buat study group yg sgt practical & efektif di lokasi yang condusive so that we feel very comfort to study dgn udara yg aman damai tanpa sebarang halangan insyaALLAH bersama groupmate tercinta Yana,Waji,Nadia!
3) study group lagi kerana kami perasan cara ini berkesan for earlier preparation before upcoming exams jadi harus alert sama ini study group jangan sia-siakan masa yg ada okay,insyaALLAH.
4) amar makruf nahi mungkar,bezakan antara yang hak dan yang batil.dekatkan diri dengan ALLAH S.W.T more and moore and don't forget DUIT doa-usaha-ikhtiar-tawakal.

So i'm praying for my success and you,yes you too friends.
doa mengiringi kita semua.

Akhir kalam,
semangat biar berkobar,
azam biar membakar,
jangan hanya indah khabar,
kejayaan haruslah dilakar.

(pantun empat kerat on the spot,tak macam shakespeare seriously)

WASALAM.MA9A SALAMAH ;)

Feb 14, 2011

cabaran dan kesabaran C:


Assalamualaikum.

Exactly 2.40 a.m on 12/2/11 local time in Malaysia,we finally safely arrived in KLIA.

(Malaysia tanah air tercinta )

Terharu,terpesona – all these feeling mixed altogether.ALHAMDULILLAH.

First of all,till now still macam tak percaya how I can get home walhal baru je sampai Egypt around 4 months ++.Final mid sem just ended baru 3 module habis (tapi bersyukur sebab sempat habis exam dulu baru jadi riot semua but at the same time sgt simpati for seniors 4th nd 5th year especially cause mereka baru sahaja start study leave the time riot bermula). But no matter what,I’m praying for their success don’t worry!

My eyes can’t stop BLINKING right now. Blink sekali-Blink dua kali-Blink sekali lagi-oh memang dekat rumah Malaysia.Cheers J

Oleh itu,mari saya bawa anda masuk ke dunia saya,mengimbas cerita tentang kisah hidup darurat katanya. Hidup persis pelarian juga pendek cerita,namun apakan daya SAYA MANUSIA TIDAK BERDAYA.

-,-“

Selesai,seusai sahaja FINAL EXAM (essay) pada 26/2/11,keadaan menjadi hiruk pikuk dek tamatnya peperiksaan yg telah berlangsung. Gembira dek WINTER BREAK telah menjelma buat pertama kalinya bagi kami yg baru semuda first year,ilmu cetek tak ke mana. Ada jiwa berbaur sedih tatkala teringatkan kesalahan PATHWAY yg dikemukakan namun apakan daya HIDUP PERLU DITERUSKAN.

Don’t cry over a spilt milk lah katakan.

Keadaan tegang mahupun kendur kini menjadi tenang. Mana tidaknya,WINTER BREAK menanti seolah-olah melambai di pintu syurga. Semua beralih mood riang gembira! Plan menanti bukan satu sahaja,tapi beratus pula (hiperbola ).

SINAI,LUXOR,ASWAN dan lain-lain

Namun,semua fuhhhhhhh hanya dalam kenangan. Biar apa rancangan manusia,hanya ALLAH sahaja yg layak menentukannya. ALLAH juga perancang terbaik. Sebagai hamba yang sujud padanya,hanya akur,tunduk dah redha akan ujiannya.

27/2/11 – Suasana tenang,burung masih benyanyi dan menari tenang langit masih biru mewarnai atmosfera bumi dan awan berarak tenang. Terasa damai di kalbu ( hehe ).

28/2/11 – Bersamaan hari Jumaat. Meriah keadaan saya dan rakan-rakan menghadirkan diri di rumah Kak Sarah Sufian menghadiri SC bersama Kak Aain Ahmad Fauzi. Banyak pengalaman dikongsi bersama bagai reunion ahli keluarga.

Namun, suasana berubah,bak kata pepatah “sekali datang bah,terus pantai berubah”.

Tercetusnya rusuhan pertama terbesar di bumi Iskandariah a.k.a Alexandria. Ribut serta kelam-kabut jadinya.

Apa tidaknya,nikmat perkhidmatan jalur lebar habis disambar mereka. Panggilan keluar masuk dan SMS habis ranap digugurkan. Hidup kami seperti katak di bawah tempurung hidup segan mati tak mahu tetapi musibah harus dilalui dengan tenang,usah bersedih meratapi bukan?

Perintah berkurung ( curfew ) dijalankan. Mengimbau benar topic debate BOOM 2 : Curfew should be introduced. Hah,memang jadi kenyataan. Curfew berlanjutan beberapa hari dan kami ditempatkan di beberapa buah rumah senior berhampiran,still in NASSER STREET. Lengkap dengan kemudahan lif disediakan,security guard juga tidak lupa memainkan peranan. BANGUNAN RUMAH IDAMAN ! Service tip top rumah besar jadi idaman. Walaupun orang kata curfew ala-ala darurat tapi tak tipu kami cukup makan. Malah terlebih makan. Kredit to kakak-kakak 4th nd 5th year yg telah banyak menyediakan breakfast mahupun makan malam.

Tidak dinafikan,ujian sebegini perintah berkurung sebegini dapat mengikat tali ukhuwah yg sememangnya tidak boleh dijual beli di mana-mana. 20++ orang yang majoritinya 4th 5th year sememangnya juga dapat menambah kenalan saya di bumi Egypt ini. Barrier senior-junior memang tidak dpat dikesan biarpun sebesar zarah sekalipun. Lihat betapa terbaiknya haha. Berdamping dengan mereka seolah-olah berdamping dengan para ilmuwan,banyak ilmu MEDIC dan lain-lain yg dapat saya renungkan dan aplikasikan dalam kehidupan seharian. Dari gaya percakapan pula,memang berilmu,berdedikasi serta bermotivasi. Bersyukur saya kehadrat ILAHI kerana dapat mengenali mereka semua setiap jiwa-jiwa yg masih mampu bertahan dgn ujianNYA. <3!

Bergerak ke bangunan MARA – bersama mengikuti plan evacuation kerajaan MALAYSIA. Quite pathetic berada di sana dek muatan melebihi ruang. Di sini agak darurat. Hanya maggi indomie jadi santapan.

Bergerak ke Jeddah menaiki Charlie TUDM. Gempak,pengalaman sekali seumur hidup insyaALLAH xjadi lagi pengalaman ngeri seperti ini.heh. 3 jam tanpa seat cukup membuatkan urat-urat terasa tegang muscle-muscle menjadi lemah namun alhamdulillah saya masih mampu bertahan.


Nuzha Airport,Alexandria :P

beginilah situasi dalam Charlie :D

keletihan di airport Jeddah

tempat penginapan :)

Penantian yang sungguh panjang. Hanya kesabaran yang dapat meleraikan segala keresahan dan kerumitan yg melanda. Hampir 5 hari berkampung di Bangunan Tabung Haji Jeddah, trip ke 12 mungkin, bersirikan token bernombor 5174, akhirnya saya pulang,di sini tanah air Malaysia. Terima kasih MAS MH 8031 kerana membawa saya pulang. Syukran

J

TOKEN ;)

Terima kasih kerana sudi membaca karangan saya. Sudah sekian lama tidak meng'enhance'kan bahasa kita. Mana lagi martabat bahasa kita jika bukan kita yg mengukuhkannya bukan?
Sekian sahaja dari saya,law samath :)

Feb 3, 2011

ohh egypt

please turn back to normal

silalah
ALHAMDULILLAH still have faith!
Pray 4 us.Hv a save journey.

Ohh MALAYSIA :)