Jul 17, 2011

Blood Group A with Rhesus Factor +ve!



Assalamualaikum I bid to all readers!

How r you,semoga sentiasa dalam lindungan ALLAH hendaknya.

Masa sgt mencemburui kita semua lately tapi nak take time buat satu entry HAHA.
Hari ini,the 2nd last section before we end our First Year.
Yang best sebab buat BLOOD GROUPING.
Ahaaa terharunya sebab tak pernah taw pun blood group apa previously but end up bila amik Medic boleh buat experiment atas diri sendiri. Kalau buat condemn pun diri sendiri yg merana. So harus meticulous nd berhati-hati.



Alright,mula mula kita prick the tip of finger by using a lancet. But before that clean the fingertip by using an alcohol swab.
(It's either boleh buat sendiri/mintak tolong kawan prick kan,tapi jgn bertindak kejam membalas dendam)
Then,letak a drop of blood on slide.Buat 3 different drop.
Next,yang from left letak Anti-A.
Middle,Anti-B.
From right,Rhesus Factor.
Mix by using lancet then wait for one minute.
Lepas tu tengok mana yang agglutinate.

So,based on the diagram,yang first tu agglutinate - means blood group A.
Nd yg Rhesus Factor tu pun agglutinate - means Rh +ve!

Conclusion : A+!
Yeah,I'm satisfied sbb persoalan telah pun terungkai jawapannya.

Macam buat procedure for experiment tapi bagus jugak sbb blog ni boleh menjadi medium utk revision for practical.
Jadi,itu jelah yg patut dikongsi bersama so Selamat Mencuba Ehhe ;)

No comments:

Post a Comment